Metallica
A Metallica egy amerikai metal együttes, mely 1981-ben alakult Los Angelesben. Az utóbbi évtizedek egyik legsikeresebb együttese, az 1980-as/90-es évek meghatározó zenekara. A dán származású Lars Ulrich alapította, egy újsághirdetés révén. Az első stabil felállás 1983-ra alakult ki Lars Ulrich dobos, James Hetfield énekes/gitáros, Cliff Burton basszusgitáros, és Kirk Hammett gitáros személyében. Az 1983-ban megjelent Kill Em All című első albumuk újszerű, agresszív stílusával lefektették a thrash metal alapjait[2]. Az 1984-ben illetve 1986-ban megjelent Ride the Lightning és Master of Puppets albumaikkal lassabb, epikus hangvételű, összetettebb dalokkal bővítették zenéjük határait. Az egyre népszerűbb zenekar 1986-os turnéján Cliff Burton közlekedési baleset során életét veszítette. A helyére került Jason Newstedel felvett …And Justice for All tovább növelte népszerűségüket, mely révén a "thrash metal nagy négyese" (Metallica, Megadeth, Slayer, Anthrax) közül a legismertebbek lettek.
A mainstream áttörést az 1991-ben megjelent Metallica (Black Album) hozta el számukra, melyen a korábbiakhoz képest rövidebb, slágeresebb dalok foglaltak helyet. A 15x-ös platinalemez máig a legsikeresebb albumuk, mely 2009. decemberében a legkelendőbb album volt a Nielsen SoundScan adatai szerint. Ezzel megelőzték Shania Twain 1997-es Come On Overjét.[3] Kisebb szünet után 1996-ban illetve 1997-ben tértek vissza a Load és ReLoad albumokkal, melyek alternatív hangvétele megosztotta a rajongótábort. Ezt követően egyre jobban kiéleződtek a személyi ellentétek, mely következtében Jason Newsted 2001-ben elhagyta a zenekart. A feloszlás küszöbén álló együttes a St. Anger albummal tért vissza 2003-ban, mely óriási vitákat váltott ki a rajongók és a kritikusok részéről egyaránt. Az ekkori problémákat szemléltette a Some Kind of Monster dokumentumfilm, melyet 2004-ben mutattak be a mozikban. A Robert Trujillo basszusgitárossal kiegészült együttes, következő, egyben utolsó nagylemeze Death Magnetic címmel jelent meg 2008-ban.
Világszerte több mint 100 millió albumot adtak el,[4] ebből több mint 57 milliót az Egyesült Államokban.[5] Pályafutásuk során eddig hétszer nyertek Grammy-díjat[6] és a VH1 100 Greatest Artists of Hard Rock listáján ötször szerepeltek az első helyen.[7] Magyarországon ezidáig ötször koncerteztek: 1988-ban, 1991-ben, 1993-ban, 1999-ben és 2010-ben.
Metallica | |
![]() |
|
A(z) Metallica logója | |
A Metallica 2008-ban a londoni O2 Arénában. Balról-jobbra: Kirk Hammett, Lars Ulrich, James Hetfield és Robert Trujillo. | |
Információk | |
Eredet | ![]() |
Aktív évek | 1981-napjainkig |
Műfaj | heavy metal[1],thrash metal[1],speed metal[1], hard rock[1], modern rock |
Kiadó | Warner, Elektra, Vertigo, Megaforce, Music for Nations, Universal, Phonogram, Mercury, Sony |
Kapcsolódó előadók | Megadeth, Echobrain, Spastik Children, Leather Charm, Exodus, Trauma, Ozzy Osbourne, Suicidal Tendencies, Flotsam and Jetsam, Voivod |
Tagok | |
James Hetfield Lars Ulrich Kirk Hammett Robert Trujillo |
|
Korábbi tagok | |
Ron McGovney
Történet [szerkesztés]Megalakulás és a kezdeti évek (1981-1983) [szerkesztés]A Metallicát 1981-ben alapította a dán származású dobos, Lars Ulrich és az énekes-gitáros James Hetfield Los Angelesben, miután újsághirdetés útján találkoztak.[8] A hirdetést Ulrich adta fel, miszerint "egy dobos zenészeket keres Tygers of Pan Tang, Diamond Head és Iron Maiden dalok eljátszásához".[9] Az apróhirdetésre James Hetfield és Hugh Tanner válaszoltak.[9] Az Aerosmith fanatikus Hetfield korábban olyan amatőr együttesekben fordult meg, mint az Obsession, a Phantom Lord, és a Leather Charm.[10] A zenekart hivatalosan 1981 októberében alapították, öt hónappal azután, hogy Ulrich és Hetfield először találkoztak.[11] A "Metallica" név egy baráttól, Ron Quintanától származik, aki azon gondolkozott, hogy milyen néven indítsa el heavy metal magazinját. A Metallica egy volt ezen ötletek közül. Ulrich rábeszélte Quintanát a Metal Mania névre, magának pedig megtartotta a Metallicát. 1982 elején vették fel első saját dalukat, a "Hit the Lights"-ot, a Metal Massacre I válogatáshoz. A dal címét a Diamond Head együttes Shoot The Lights dala inspirálta. Brian Slagel (a későbbi Metal Blade kiadó tulaja) válogatásalbumán Ulrich révén szerepelhettek, mivel jó barátja volt az akkor még csak fanzines Slagelnek. A dalban Lloyd Grant volt a szólógitáros.[9], míg a basszusgitáros Ron McGovney lett, aki korábban már játszott együtt Hetfielddel a Leather Charm soraiban. A Metal Massacre I 1982. június 14-én jelent meg, ahol tévesen "Mettallica" néven jegyezték fel őket, és olyan zenekarokkal szerepeltek együtt, mint a Cirith Ungol, a Ratt, a Steeler, az Avatar (a későbbi Savatage) és a Malice.[12] A kiadványon Grant és McGovney neve is tévesen szerepelt, mint Mcgouney és Llyod.[13] Mivel szükség volt egy állandó gitárosra, a The Recyclerbe egy újsághirdetést adtak fel, amire Dave Mustaine, a Panic zenekar gitárosa jelentkezett. Mustaine nemcsak játékával nyerte meg Ulrichékat, hanem drága gitár és hangfal kollekciójával is. Az együttes első 1982. március 14-én adott koncertjén (Annaheim - Kalifornia Radio City klub) Grant már nem gitározott csak Mustaine és Hetfield. Az első koncertjeiken Diamond Head, Sweet Savage és Savage dalok is a koncertprogram részét képezték.[14]A Metal Massacre I válogatás ezt követően Kanadában is megjelent, melyen a Hit the Lights már újravett verzióban, Mustaine előadásában szerepelt.[15] Első demójuk 1982-ben készült Ron McGovneys 82 Garage demo címmel, melyen öt Diamond Head, egy Sweet Savage és egy Savage dalon kívül két saját szám szerepelt (Hit the Lights, Jump in the Fire). A felvételek McGovney garázsában készültek 1982. március 14-én.[16] Ezután Power Metal címmel elkészítettek egy négyszámos demót, amit már a Hetfield által rajzolt, mai napig használt logó díszített. A demó címét McGovney adta, de a többiek megkérdezése nélkül, és ezen rendesen össze is vesztek Ulrich-al. Hetfield ekkortájt fontolóra vette, hogy abbahagy a gitározással az éneklés kedvéért, végül néhány balul elsült kísérlet után (egy Sammy Dijon nevű énekessel és egy Jeff Warner nevű énekes/gitárossal is dolgoztak) mégiscsak a négyes felállás mellett döntöttek. Ezenkívül a Tygers of Pan Tang énekesét Jess Coxot, és az Armored Saint énekesét (később Anthrax) John Busht is próbálták megnyerni, ők azonban elutasították az ajánlatokat.[17] Nemsokára egy újabb teljes értékű demót adtak ki No Life til Leather címmel, mely egyfajta utalás volt a Motörhead 1981-es, klasszikus No Sleep ’til Hammersmith koncertlemezére. A négy dollár 99 centért árusított kazetta a Hit the Lights egy újabb verziója mellett további hat dalt tartalmazott. Azonban McGovney AOR/rádiórockos ízlése zeneileg nem passzolt a többiek közé, ráadásul emberileg sem jött ki Mustainnel, így a zenekar McGovney tudta nélkül új embert keresett a basszusgitárosi posztra. Miután Joey Vera az Armored Saint basszusgitárosa visszautasította az ajánlatot,[18] a Trauma basszusgitárosára Cliff Burtonre esett a választásuk. Hetfield és Ulrich korábban már látta Burtont a Hollywood-i Whisky a Go Goban játszani, ahol wah-wah pedált is használt a basszusgitáros. Ulrichnak négy hónapba telt míg meggyőzte Burtont, hogy csatlakozzon zenekarához.[19] Az elődjénél jóval nagyobb technikai tudással rendelkező basszusgitáros azonban kikötötte, hogy csak akkor csatlakozik hozzájuk ha elhagyják Los Angelest,[20]így az együttes 1983. februárjában áttette székhelyét San Franciscóba. McGovneynek nem mondták el, hogy elköltöztek, ezért haragos lett rájuk és elhagyta a zenekart. Utolsó Metallica koncertjét 1982. november 30-án adta.[21] Az 1982. november 29-én rögzített Metal Up Your Ass (Live) demón még az ő játéka volt hallható. Cliff Burtonnel 1983. márciusában adták első koncertjüket, az első hangfelvétel pedig a kétszámos ("Whiplash", "No Remorse" ) Megaforce demó volt.[22] Ezt követően egyre többet koncerteztek, felléptek a Steeler, a Ratt és a Stryper előtt is. Kill Em All (1983-84) [szerkesztés]1983. tavaszán New York-ba utaztak Jon Zazula hívására. Zazula egy "Rock and Roll" nevű lemezbolt tulajdonosa volt, aki Marsha nevű feleségével egyetemben felajánlott az együttes számára 1500 dollárt, hogy felvehessék a demók révén már sokak által követelt első nagylemezt. 1983. áprilisában a The Rods társaságában bonyolítottak le egy miniturnét. Az ekkor már egyre jobban tisztelt gitáros Dave Mustainet, azonban április 11-én kirúgták az együttesből. Mustainetől főleg nehezen elviselhető természete miatt váltak meg, melyet tovább súlyosbított rendszeres drog és alkoholfogyasztása is. Ilyenkor állandóan kötekedett, sőt verekedett is társaival, de egy Brooklyni koncert előtt súlyosan inzultálta a későbbi Whitesnake gitárost Adrian Vandenberget. Helyére egy Joe Satriani tanítvány, az Exodus akkori gitárosa Kirk Hammett került. Mustaine a mai napig nem tudta túltenni magát kirúgásán[23], így a későbbiekben is gyakran tett negatív megjegyzéseket egykori társaira. Főleg Hammettre volt dühös, mivel elmondása szerint olyan számok által lett népszerű gitáros, melyeket még ő írt.[24]. Mustaine 1983-ban megalapította saját zenekarát a Megadethet, mely a Metallica után a thrash metal legsikeresebb zenekara lett. Az együttes 1985-ben megjelent debütáló albumán (Killing Is My Business... and Business Is Good!) hallható Mechanix számot Mustaine elmondása szerint a Metallica "ellopta" tőle, mely The Four Horsemen címmel előbb jelent meg a Metallica első albumán, de Mustaine még akkor mutatta meg a zenekarnak, amikor még tag volt. Hetfield elmondása szerint mielőtt lemezre vették volna Mustaine egykori dalát, előtte alaposan megváltoztatták.[25]. A Metallica első koncertjét Hammettel 1983. április 16-án adta a Dover-i The Showplace klubban.[22]
Dave Mustaine az együttes első szólógitárosa. 1983-ban kirúgták az együttesből, majd megalapította a Megadeth-et. A fotó 2005-ben készült.
Közel egy hónappal később május 10-én bevonultak a Rochester-i Music America stúdióba, hogy felvegyék az első lemezüket. A producer Paul Curcio és Johny Zazula volt, a felvételek pedig, keveréssel együtt május 27-ig zajlottak. A keverés során akadtak gondok, ugyanis Curcio és Chris Bubacz hangmérnök telepakolták az anyagot fura effektekkel, visszhangokkal. A szorító idő miatt az együttes ezek ellen már nem tiltakozott, de a későbbiekben már nem engedték senkinek, hogy beleszóljon a hangzásukba.[26] A keverés mellett eredetileg a lemez borítóját és címét is másképp képzelte el a zenekar. Egy 1982-es San Francisco-i koncertfelvételük után a Metal Up Your Ass címet tervezték a készülődő lemeznek, a borítóját pedig egy vécékagylóból kilógó kézbe helyezett machete díszítette volna.[27] Egy ilyen borítójú és című albumot azonban minden terjesztő visszautasított. Mire Burton ezt meghalotta, annyit mondott, hogy: Ezek a kibaszott szemetek, öljük meg mind![28] A mondat nyomán Kill Em All lett az album címe, a borítót pedig egy vértócsában heverő kalapács díszítette. Az album 1983. július 16-án jelent meg, Johny Zazula Megaforce kiadójánál. Európában a Music For Nations terjesztette az albumot. Az első körben mindössze 1500 példány készült a lemezből, melyek percek alatt elfogytak, de a következő 3500 darab is elkelt pár nap leforgása alatt. Kirk Hammett szerint viszont ez csak legenda, mert véleménye szerint 15000 volt az indító példányszám.[29] Kislemezként a Whiplasht és a Jump in the Firet adták ki a lemezről. A kiadványon több dal is szerepel a korábbi demókról, Mustaine négy dalban is szerepel, mint szerző. A Kill Em All kereskedelmileg nem aratott kiugró sikert, az undergroundban viszont hatalmas feltűnést keltett. A dalok a punk lendületét és a brit heavy metal hatását egyaránt magukon viselték, az agresszív stílus, a gyors tempók és a kemény hangzás viszont új iskolát teremtett. Kritikusok és rajongók részéről is egyöntetű a vélemény, hogy a Kill Em All a legkorábbi thrash metal album.[30] A lemez megjelenése után tucatjával bukkantak fel a hasonló stílusú zenekarok, a thrash metal pedig a legnépszerűbb underground metal stílus lett. A Kill Em All fogadtatása igen pozítiv volt, az Allmusic és a Q magazinok öt csillaggal jutalmazták a lehetséges ötből, a Rolling Stone viszont csak hárommal. Az album 1988-ban a 120. helyet szerezte meg a Billboard 200-as listáján, és mára 3 millió példány kelt el belőle az Egyesült Államokban.[31] A Rolling Stone magazin "1980-as évek 100 legjobb albumának" listáján a 35. lett, a Hit Parader "legjobb underground albumainak" listáján az első, míg a metal-rules.com a 20. legjobb metal albumnak mínősítette. Az album megjelenése után megkezdték a Kill Em All for One turnét, ahol a Raven társaságában koncerteztek.[32] A körút az Exciter és a The Rods zenekarokkal folytatódott, de felléptek a Savage társaságában is.[33] Angliában teltházat vonzottak a legendás Marquue klubban, Newcastle-ben pedig a Twisted Sister nyitott előttük.[34] 1984. februárjában hét alkalommal is felléptek a Venom előtt. Az utolsó előadás a Holland Aardschok Festival-on volt ahol 7000 ember előtt mutatkozhattak be.[35] Ride the Lightning (1984-1986) [szerkesztés]1984. februárjában hozzáláttak a második album munkálatainak. A felvételekre a Koppenhágai Sweet Silence Studios-ban került sor, február 20-án. A próbákat már előbb elkezdték a Mercyful Fate heavy metal együttes próbatermében.[36] A készülödő lemez felvételei március 14-én fejeződtek be, a zenekar és Flemming Rasmussen producer irányításával. A lemez Ride the Lightning címmel jelent meg 1984. július 27-én[37] továbbra is a Megaforce és a Music for Nations gondozásában. A Bronze Records ugyan szerződést ajánlott, a zenekar viszont elutasította azt, hogy majd később egy nagyobb céghez igazolhassanak.[38] Egy francia nyomdai hiba következményeként az albumnak egy kis példányszámú, zöld színezetű borítója is megjelent, mely ma a gyűjtők féltett darabjai közé tartozik. A lemez komoly fejlődést mutatott a hangszerelést és a dalszerkezeteket illetően. A zúzós thrash metal témák, akusztikus dolgokkal keveredtek, sőt klasszikus zenére hajazó megoldások is felbukkantak.[39] Továbbá direktebb, hagyományosabb rocktémák is felbukkantak a változatos tempójú számokban. Az albumon hosszabb számok kaptak helyet, sokkal kifinomultabb volt zeneileg, mint a Kill Em All. A lemezre egy lassú, bensőséges dal is felkerült a Fade to Black amiben az öngyilkosságról elmélkednek. A dal előzménye, hogy a zenekar előtt sorra megoldhatatlannak tűnő akadályok tornyosultak, például ellopták a Kill Em All felvételéhez használt felszerelésüket is. A balladisztikus hangvételű szám felbukkanása óriási megdöbbenést váltott ki, ugyanis akkoriban thrash metal albumokon ilyen nem fordult elő. Ezek a lassú, befelé forduló dalok megkülönböztették a Metallicát a többi thrash metal zenekartól. A kisérletezést tovább erősítette az instrumentális zárószám a The Call of Ktulu. A dalszövegek terén is változások mutatkoztak. A heavy metalt dicsőítő sorok mellett történelmi, irodalmi témákat is feszegettek a szövegek.[40] A Creeping Death dal például a héberek kivonulását dolgozza fel az egyiptomi rabszolgaságból, valamint az Egyiptomot ért 10 bibliai csapást. A For Whom The Bell Tolls Ernest Hemingway Akiért a harang szól című regénye alapján íródott. A szövegek laza koncepciót alkotnak, a dalok a halálról szólnak különböző megközelítésben. A Ride the Lightning és a The Call of Ktulu dalokban Mustaine is szerepel dalszerzőként.[35] A lemezt a rajongók és a kritikusok lelkesen fogadták, kereskedelmileg pedig messze túlszárnyalta a Kill Em Allt. A Sputnikmusic és a Q magazin is maximális pontszámot adott rá, a Rolling Stone 4 csillaggal, míg az Allmusic négy és féllel[41] jutalmazta az ötből. A Billboard 200-as listán a 100. helyen végzett, míg az UK Albums Chart-on a 87. lett. Az album főleg Európában fogyott, mely révén az Elektra felfigyelt rájuk és szerződést ajánlott. A zenekar elfogadta a nyolc albumra szóló, komoly anyagiakat ígérő szerződést.[42] Így az év novemberétől már az Elektra terjesztette az albumot. A Ride the Lightning mára 5 millió példányban kelt el az Egyesült Államokban, és 1987-ben lett aranylemez. A metal-rules.com "Minden idők 100 legjobb metal albumainak listáján" a 3.[43], az IGN Music Top 25 metal albumának listáján pedig az 5. helyet szerezte meg.[44] Kislemezként a Fade to Black, a Creeping Death és a For Whom the Bell Tolls jelent meg.
A nyár végén visszatértek Európába, szeptember 17-én a németország-i Loreleyben léptek fel a "Metal Hammer Fest" keretében, olyan együttesekkel mint a Nazareth, Venom, Heavy Pettin, Wishbone Ash, Savage Grace, Running Wild, Tyran Pace, Pretty Maids és Warlock.[48] 1985. szilveszterén a San Franciscó-i Civic Centerben koncerteztek az Exodus, a Metal Church és a Megadeth társaságában. Még 1985-ben Hetfield és Burton csatlakozott a Spastik Children heavy metal együtteshez, mely lehetőséget adott nekik, hogy más zenészekkel is dolgozhassanak hobbi szinten. Később Hammett és Jason Newsted is csatlakozott a formációhoz. Master of Puppets (1986-1988) [szerkesztés]A Ride The Lightning turnéjának végeztével nekiláttak a harmadik album munkálatainak. A felvételek 1985. szeptember elsején kezdődtek és december 27-én értek véget, ismét a Koppenhágai Sweet Silence Studios-ban. Az Elektra kiadó felvetette az ötletet, hogy ezentúl egy ismertebb producerrel kéne dolgozniuk, de Ulrich ragaszkodott Flemming Rasmussenhez. A felvételek minden korábbinál hosszabb ideig tartottak, mely során különféle erősítőkkel, eltérő mikrofonozásokkal kísérleteztek a maximális hangzás érdekében. Mivel nem végeztek időben a felvételekkel, a keverést Michael Wagener végezte a hollywoodi Amigo stúdióban. Az album végül Master Of Puppets címmel 1986. március 3-án került a lemezboltok polcaira. Zeneileg az előző albumhoz képest nem jelentett komoly elrugaszkodást, hanem az ott kialakított stílus egyfajta kikristályosodását nyújtotta. Továbbra is az összetettebb, epikus témák keveredtek a thrash metal dinamizmusával, de a végeredmény még érettebb, kidolgozottabb lett.[49] Az albumra megint felkerült egy ballada a Welcome Home (Sanitarium) képében, de a The Thing That Should Not Be is egyértelmű éltávolodást jelzett a thrash metaltól. Ennek ellenére az olyan agresszív tételek sem hiányoztak a lemezről, mint a Battery, a Disposable Heroes vagy a Damage, Inc.. A szövegek terén Hetfield magabiztosabban fejezte ki gondolatait, mint korábban, melyek a hatalomról, félelemről, az addikció és düh által megvezetett gyenge emberekről szólnak. Az album egyik különleges dala a záró instrumentális Orion, mely Burton basszustémáira épül. ![]()
Cliff Burton 1985-ben. Burton a Master of Puppets album turnéján életét veszítette közúti balesetben. A basszusgitáros a legmuzikálisabb tagja volt az együttesnek, mely klasszikus képzettségének is köszönhető. Burton ugyanis épp úgy hallgatott Black Sabbathot és Mercyful Fate-et, mint Bachot vagy Mozartot.
Az album borítóján látható apokaliptikus katonai temető a sírköveket irányító láthatatlan bábmesterrel arra uralt, hogy az anyag egy szélesebb. átfogóbb látásmódot képvisel. Hammett elmondása szerint a lemez egésze mögött meghúzódó koncepció maga a manipuláció volt, annak minden formája és válfaja.[50] Az album kereskedelmileg messze túlszárnyalta a korábbi anyagokat. A Billboard 200-on a 29. helyig kúszott, míg az angliai UK Albums Chart-on a 41. lett. Amerikában 72 hétig szerepelt a listákon.[51] A rajongók és a kritikusok egyaránt dicshimnuszokat zengtek, a Rolling Stone, a Kerrang, az Allmusic, az MSN Music, a Sputnikmusic és a Q magazinok egyaránt maximális pontszámot adtak rá. Sok rajongó szerint a Master Of Puppets a legjobb albumuk[52], és több kritikus is minden idők legjobb heavy metal albumának nevezte.[53] A Rolling Stone magazin "Minden idők 500 legjobb albumának" listáján a 167. helyen szerepel, az IGN Top 25 Metal Albumainak listáján pedig az első lett. Több kritikus is minden idők legnagyobb hatású thrash metal albumának tartja.[54] Az albumról a Master of Puppets, a Battery és a Welcome Home (Sanitarium) dalok jelentek meg kislemezen. Dave Mustaine a lemez megjelenése után, megint botrányt keltett, mivel kijelentette, hogy a Metallica megint az ő zenéjével "villog". A Megadeth vezére a "Leper Messiah" nótát külön megemlítette, mint olyat, amelyben viszont hallja régi ötleteit.[55] Hammett viszont tagadta, hogy Mustainenek valami köze is lett volna a dalhoz. 1986. március 27-én az Egyesült Államokban vette kezdetét az albumot népszerűsítő Damage, Inc. Tour turné. Az együttes Ozzy Osbourne előzenekaraként léphetett fel[45] 55 perces játékidővel. Ennek köszönhetően egy szélesebb tábornak is bemutatkozhattak, hiszen ebben az évben csak az Aerosmith/Ted Nugent turné adott el több jegyet az országban.[56] A Master Of Puppets 1986. novemberében aranylemez lett, mára pedig 6 millió példányban kelt az USA-ban. Az együttes a népszerűsége csúcsán lévő thrash metal hullám vezető zenekara lett. A turné elején Hetfield gördeszkázás közben eltörte az egyik karját, így pár alkalommal csak énekesként lépett fel. A gitárt ilyenkor az egyik road John Marshall kezelte[57], aki később a Metal Churchben is megfordult. A Long Beachben adott koncertek egyikén az erkély korlátján egy illuminált állapotban egyensúlyozó személy lezuhant és szörnyethalt.[58] Az amerikai koncertek után öthetes szünetet tartottak, majd Európában folytatódott a körút ahol az Anthrax volt a vendégzenekar. Szeptember 26-án a svédországi Solnahalléban léptek fel, aztán elindultak Koppenhága felé, mely végül egy szörnyű tragédiába torkollott. A turnébuszt vezető sofőr elveszítette uralmát a jármű felett és belefordult az útszéli árokba. Cliff Burton kizuhant az ablakon, de olyan szerencsétlenül esett, hogy a busz alá került. Mire leemelték róla a járművet már csak a halálát tudták megállapítani. A többiek kisebb törésekkel, zúzódásokkal megúszták lelkileg azonban ők is összezuhantak. Tulajdonképpen a mai napig nem tudták feldolgozni a 24 éves basszusgitáros halálát. Érdekesség, hogy a Burton által használt ágyat korábban általában mindig Hammett használta, kivétel ezen az estén.[59] A basszusgitáros halála hatalmas űrt hagyott maga után. Az együttesben aktív dalszerzőként is közreműködött, ezenkívül ő volt a legképzettebb és legmuzikálisabb mindnyájuk közül. A Ride The Lightning és Master of Puppets albumokon végbement fejlődés, kiérlelt zeneiség nagyrészt neki volt köszönhető. Ebben közrejátszott klasszikus képzettségű zenei háttere is, mely révén a dalok hangszerelésében is otthonosan érezte magát. Hammet elmondása szerint nemcsak egy közeli barátot, hanem egy erős zenei szövetségest veszítettek el, aki nemcsak basszerként volt rájuk komoly hatással, hanem muzsikusként is.[60] Ezenkívül bölcsebb, felelősségteljesebb volt társainál. Burton búcsúszertartására 10 nappal később került sor kaliforniai szülővárosában Castro Valley-ben. A tragédia következtében kérdésessé vált a zenekar jövője, a hírek pedig a feloszlásról cikkeztek. Az együttes azonban a folytatás mellett döntött, és körülbelül 40 basszusgitáros közül Jason Newstedre esett a választásuk, aki korábban a Flotsam and Jetsam speed/thrash metal együttes tagja volt. A meghallgatásokon olyan ismert basszusgitárosok is felbukkantak, mint Hammett gyermekkori barátja Les Claypool (Primus), vagy a Prongban zenélő Troy Gregory. Továbbá Joey Vera (Armored Saint) és Doug Keyser a Watchtower, basszusgitárosa. Newsteddel az első koncertjüket a kaliforniai Resedában a Country Clubban adták. Ezt követően folytatták a félbemaradt turnét, mely során Japánban is felléptek további amerikai és európai dátumok mellett. A körút 1987. február 13-án Göteborgban ért véget. Nem sokkal később szerepeltek volna a Saturday Night Live showban, de ezt visszautasították Hetfield kézsérülése miatt. Ezt követően egy feldolgozás EP-t terveztek megjelentetni, melynek a felvételei 1987. júliusában kezdődtek a Santa Monica-i A&M Studios-ban, és a Los Angeles-i Conway Studios-ban. Ezen kívül Ulrich garázsában is készültek felvételek.[61] A 25 perces EP Garage Days Re-Revisited címmel jelent meg 1987. augusztus 21-én és öt feldolgozást tartalmazott, olyan előadóktól, mint a The Misfits, Holocaust, Killing Joke, Budgie, és a Diamond Head. A kiadvány a Billboard 200-on a 28., míg angliában a 27. helyezett lett. Az EP-t azért készítették el, hogy kihasználják újonnan épített stúdiójukat, továbbá kipróbálják Newstedet, és valamelyest enyhítsék bánatukat Burton iránt.
Cliff Burton sírja. Temetése 1986. október 10-én volt, ahol felcsendült az Orion című kompozíció, amit Hetfielddel közösen írt. Hamvait kívánságának megfelelően, egyik kedvenc helyénél Maxwell Ranchnál szórták szét.[62]
A basszusgitáros emlékére 1987-ben kiadtak egy Cliff Em All című videofelvételt, melyen interjúk, basszusszólók, és jobbára a közönség soraiból rögzített koncertfelvételek kaptak helyet. Az anyag forradalmi változást jelentett az akkori VHS piacon, ugyanis itt fordult elő először, hogy a koncertfelvételek mellett családias hangulatú képsorok, interjúk is helyet kaptak.[63] 1987. augusztus 22-én felléptek a Donningtoni Monsters of Rock fesztiválon, ahol a Dio, Wasp, Anthrax, Cinderella és a főzenekar Bon Jovi társaságában léptek fel. A koncert nem sikerült valami fényesen, a Metallica meglehetősen enerváltan adta elő magát.[64] Az ezt követő Nürnbergi rockfesztiválon viszont már sikert könyvelhettek el, ahol a Deep Purple volt a főzenekar. …And Justice for All (1988–1990) [szerkesztés]1988. január 28-án kezdődtek meg a következő album stúdiómunkálatai, a Los Angeles-i One On One stúdióban.[65] A felvételek május elsejéig tartottak Flemming Rasmussen és a zenekar produceri irányításával. Negyedik nagylemezük …And Justice for All címmel jelent meg 1988. augusztus 25-én[66], továbbra is az Elektra gondozásában. Zeneileg megmaradt a Ride The Lightning és a Master of Puppets albumokkal lefektetett irányvonal, ezentúl minden korábbinál komplexebb formában. A hosszú dalokban történő témahalmozás során gyakran nevezik az együttes "progresszív metal albumaként".[67] Az albumról több olyan dal is akadt, amit nem játszottak koncerteken bonyolultságuk miatt.[68] A hangzás meglehetősen szárazra sikeredett, aminek oka, hogy a keverésnél valamiért nagyon háttérbe helyezték a basszusgitárt. Egyes vélemények szerint szándékosan nem hallható Newsted, mivel a többiek rendszeresen bántalmazták, megalázó helyzetekbe hozták, és zenei ötleteit figyelmen kívül hagyták. (Cliff Burton tragédiájának feldolgozása nyomán). Szövegileg "valóságosabb" témák születtek, olyan témákkal, mint a politikai és jogi igazságtalanságok, a háborúk, a társadalomkritikai felhangok. A lemezt az előző album és turné révén már óriási várakozás előzte meg, mely révén hatalmas sikert aratott. A Billboard 200-as listáján a 6., míg az UK Albums Charton a 4. lett. Az album kilenc héttel a megjelenése után platinalemez lett, mára pedig több mint 8 millió példányban kelt el az Egyesült Államokban.[69] A rajongók és a kritikusok egyaránt kitörő lelkesedéssel fogadták. A Kerrang! és a Q magazine maximális pontot adott rá, míg a Rolling Stone és az Allmusic négy és felet az ötből. Kritikusok szerint az ...And Justice for All mérföldkő a metal történetében.[70] Az IGN Top 25 Metal Album listáján a 9. helyre került.[71] Az albumról négy kislemezt jelentettek meg: Eye of the Beholder, Harvester of Sorrow, ...And Justice for All, és One. Ez utóbbi dalhoz forgatták első videóklipjüket[3], mely egy végtag nélküli, magatehetetlen ember kínlódásáról szól. Korábban elzárkóztak a klipek készítésétől. Az One videóját egy elhagyatott raktárban forgatták, melyben helyet kaptak a Johnny Got His Gun című film betétrészletei is, miután a zenekar megvásárolta a jogokat. Az MTV rendszeresen játszotta a hosszú és komor hangulatú klipet, amely a hét klipje címet is elnyerte.[72] 1999-ben az MTV sugározta a "minden idők 100 legjobb klipje" című műsorát, ahol az "One" a 38. helyet szerezte meg.[73] Ezt követően részt vettek az 1988. májusában induló amerikai Monsters of Rock turnén, ahol a Van Halen volt a főzenekar, de fellépett még a Scorpions, a Dokken, és a Kingdom Come is. Az album önálló turnéja 1988. szeptember 11-én indult a budapesti Hidegkuti Nándor Stadionban. A Damaged Justice nevezetű turné 1989. október 8-án ért véget São Pauloban. A körút során bejárták Amerikát, Kanadát, Japánt, Ausztráliát és Európát. A turné gyakorlatilag 20 hónapon át folyt, 251 koncerttel, nagyságrendileg négymillió ember előtt.[74] A fellépések immáron nagyobb arénákban zajlottak le, olyan együttesek társaságában, mint a Queensryche, Danzig, The Cult, vagy a Faith No More. A fellépések mindenhol óriási sikert arattak, a zenekar ekkora már a heavy metal színtér egyik legsikeresebb csapata lett. A turné utolsó szakaszán már saját repülőgéppel járták a világot.[75] A zenekar fellépett az 1989-es Grammy díjkiosztón, ahol jelölést is kaptak a legjobb Metal/Hard rock kategóriában. Sokan a Metallicát várták győztesnek, de az "1989 legjobb hard rock/heavy metal bandája címet a Jethro Tull nyerte.[76] Ez a rajongók felháborodását váltotta ki, főleg annak fényében, hogy a Jethro Tullnak semmi köze a heavy metalhoz. A Damaged Justice turné közben különböző videokazetták láttak napvilágot. 1989. június 6-án 2 of One címmel megjelent egy nagyrészt interjúkat tartalmazó kiadvány. 1990-ben pedig egy The Good, the Bad and the Live című boxszett kiadvány, mely már korábban megjelent négy kislemezt és két EP-t foglalt magában. 1990-ben az One dalért megkapták első Grammy díjukat "Best Metal Performance" (legjobb metal előadás) kategóriában.[77] Metallica (1991–1994) [szerkesztés]Ötödik nagylemezük stúdiómunkálatai 1990. október 6-án kezdődtek a Los Angeles-i One on One stúdióban, majd a Little Mountain Sound Studios-ban folytatódtak Vancouverben. A felvételek egészen 1991. június 16-ig tartottak Lars Ulrich, James Hetfield, és Bob Rock producer vezényletével. Bob Rock többek között olyan együttesek révén szerzett magának nevet, mint az Aerosmith, a Bon Jovi, és a Mötley Crüe. Bob Rock később elmagyarázta, hogy csupán a "sors keze" játszott közre abban, hogy a Metallicával dolgozott. Egyszer a családjával kirándult egy puszta közepén az USA területén, majd a semmi közepén egy Metallica póló került a szeme elé. Ezt követően tovább haladt, majd megállt egy benzinkútnál tankolni, ahol egy helyi rádióállomás éppen Metallica dalt adott le. Akkoriban egyáltalán nem játszották a rádiók őket, így ezeket egyértelmű jelnek vette, és ahogy visszatért a városba hívta a vezetőit, hogy a Metallica-val akar dolgozni.[78] Az album összköltségvetése minden korábbinál drágább volt, meghaladta az egymillió dollárt (körülbelül 220 millió forint)[79]. A felvételek során Bob Rock és az Ulrich/Hetfield duó között több alkalommal is heves vita bontakozott ki. Hetfield és Lars meglévő munkametodikát alakítottak ki az évek alatt, így nem minden alkalommal fogadták örömmel Bob Rock elképzeléseit. Hetfieldnek a felvételek közben elment a hangja, így elküldték énektanárhoz, mely révén a korábbiaknál kiérleltebb énektémák kerültek fel a lemezre.[80] A készülődő album végül 1991. augusztus 13-án került a boltok polcaira[81] Metallica címmel. A lemezt gyakran "Fekete Album"-ként is emlegetík a borítója miatt, amely teljesen fekete kivéve egy halvány Metallica logót, és egy kígyót. Az anyag egy új korszak kezdetét nyitotta meg az együttes történetében. A zene csak nyomokban hasonlított a korábbi lemezekre, a dalok egyszerűbbek, slágeresebbek lettek. Míg korábban gyakran írtak 7-8 perces dalokat, addig a fekete lemezen már rövidebb dalok szerepeltek. A korábbi thrash metal szinte teljes mértékben eltűnt, helyette egy könnyen emészthető, de azért továbbra is kellően súlyos, groove alapú, modern metal album született. A szövegvilág terén is változások következtek be. Az eddigi komor, depresszív halálközpontú szövegeket, általánosabb, az élet kérdéseivel foglalkozó sorok váltották fel. Ezek szélesebb tábort vonzottak, többen tudtak azonosulni ezekkel a mondanivalókkal. Az előző albumhoz képest előrelépést jelentett, a tiszta, dinamikus hangzás. A kritikusok rendkívül jól fogadták az albumot, a Q magazin és a Rolling Stone is maximális pontszámmal jutalmazta, míg az Allmusic 4 és fél csillagot adott rá az ötből. A rajongókat viszont alaposan megosztotta az új irány. A régi thrash rajongók egyértelműen elutasították, és kommersznek titulálták a zenekart. Mások viszont pályafutásuk egyik legjobb albumának tartják. A lemezre felkerült két ballada is, a Nothing Else Matters, és a The Unforgiven képében, melyeket az Enter Sandmanel együtt a rádiók és az MTV is rendszeresen műsorára tűzött. Az album rengeteg új rajongót szerzett a zenekarnak, és végül elképesztő kasszasikert hozott. Az album a Billboard 200-on és az UK Albums Chart-on is az első helyre került, és 650.000 példányban kelt el az első héten.[82] Az anyag a legsikeresebb kiadványuk lett, megjelenése után hetekig vezette a világ zenei listáit,[83], és mára 15 millió példányt adtak el belőle az Egyesült Államokban. Világszerte több mint 25 millió példányt értékesítettek belőle, az USA-ban pedig a 26. legjobban fogyó albumnak számít.[84] A Rolling Stone magazin "Minden idők 500 legjobb albumának" listáján a 252. helyre rangsorolta. A Spin Magazine "1990-es évek 90 legjobb albumának" listáján az 52. helyet szerezte meg, míg a Melody Maker az "1991-es év legjobb 30 albumának" listáján a 16. lett. A lemezről az Enter Sandman, Dont Tread on Me, The Unforgiven, Nothing Else Matters, Wherever I May Roam, Sad but True dalok kislemezként is megjelentek, melyek szintén sikerrel szerepeltek a listákon. 1991-ben megkapták második Grammy díjukat a Stone Cold Crazy című Queen dalért "Best Metal Performance" kategóriában. 1991. augusztusában a Monsters of Rock fesztiválturné keretében koncerteztek a Black Crowes, a Queensryche, a Mötley Crüe és az AC/DC társaságában. A körút csúcspontja a moszkvai koncert volt, ahol több mint másfél millió ember előtt léphettek fel.[85] Itt a Pantera is fellépett, a rajongók és a biztonságiak között pedig sérüléseket is okozó összecsapásra került sor. Az albumot népszerűsítő turné Wherever We May Roam Tour néven vette kezdetét 1991. október 29-én és egészen 1992. december 18-ig tartott. A körút folyamán Amerikában, Európában, Japánban és Kanadában koncerteztek. 1992-ben napvilágot látott egy A Year and a Half in the Life of Metallica című videókazetta, mely a Fekete Album elkészítését dokumentálta, továbbá az "Enter Sandman", "The Unforgiven", "Nothing Else Matters", "Wherever I May Roam", "Sad but True" dalok klipjeit is tartalmazta. 1992. április 20-án felléptek az angliai Wembley Stadionban megrendezett Freddie Mercury emlékkoncerten. Saját blokkjukban az Enter Sandman, Sad But True, Nothing Else Matters dalokat adták elő, majd a Queen tagjaival és Tony Iommival kiegészülve[86] a Stone Cold Crazyt[4]. 1992-ben elnyerték a Grammy (Fekete Lemez után) és az MTV/American Music Awards díjakat (legjobb metal klipp -Enter Sandman [5]). 1992. július 17-én kezdetét vette egy újabb, Guns N Roses/Metallica Stadium Tour elnevezésű turné, mely október 6-ig tartott. A koncertsorozat csak az Egyesült Államokat és Kanadát érintette. A turnén a Guns N Rosesal léptek fel, mely révén minimum 60.000 férőhelyes stadionokban mutatkozhattak be. Augusztus 8-án a Montreali Olimpiai Stadionban tartott koncerten James Hetfieldnek, a színpadi pirotechnika miatt megsérült a keze. A frontember véletlenül belelépett egy lángoszlop útjába, miközben a "Fade to Black"-et játszották. Hetfield gitárja nagyrészt felfogta a lángnyelvet, de így is megperzselte a karját, szemöldökét, arcát és haját. Másod- és harmadfokú égési sérüléseket szenvedett. A következő négy hétben John Marshall (Metal Church) vette át a gitárt. A Fekete Lemez harmadik, egyben utolsó turnéja Nowhere Else to Roam címkével 1993. január 22-én vette kezdetét és július 4-én ért véget. A körút során felléptek USA szerte, továbbá Dél-Amerikában, Japánban, Ausztráliában, Kanadában, valamint Európában. Pár alkalommal a Megadeth lépett fel előttük. A turné folyamán hazánkban már harmadszorra léptek fel, ezúttal június 9-én az MTK Stadionban. 1993. november 23-án megjelent egy három VHSből álló boxszett Live Shit: Binge & Purge címmel. A kiadvány a 26. helyet szerezte meg a Billboard 200-as listáján. A kiadvány egy 1989-es Seattle-i és egy 1992-es San Diego-i koncertet tartalmaz. A box három CD-t is tartalmaz az akkori turnék hanganyagával, továbbá egy kisebb könyvet.[87] A média támogatása és a sikeres turnék révén korábbi albumaik eladásai is megsokszorozódtak, az együttes pedig a legnagyobb mainstream sztárok közé emelkedett. Load, ReLoad, Garage Inc., és S&M (1994–2000) [szerkesztés]A Fekete Lemez hosszú turnéja után kisebb pihenőt tartottak, majd 1994. május 30-án kezdetét vette a Shit Hits the Sheds Tour elnevezésű turné, mely augusztus 21-én zárult Miamiban. A turné egyik csúcspontja a Woodstock 94 fesztiválon való fellépés volt 350.000 ember előtt.[88] A Metallica a szombati napon lépett fel augusztus 13-án, többek között a Nine Inch Nails, a Crosby, Stills, & Nash, Joe Cocker és az Aerosmith társaságában. A turné Miami-ban adott zárókoncertjén (augusztus 21-Bicentennial Park) Rob Halford a Judas Priest énekese is fellépett velük, hogy közösen adják elő a Rapid Fire című Priest dalt.[89] 1995-ben szintén kevesebbet hallattak magukról, mivel a készülődő albummal voltak elfoglalva. Newsted egy IR8 nevű projekten munkálkodott, Dewin Townshendel és a korábbi Exodus dobos Tom Huntingal, a közös munkából azonban nem lett semmi.[90] Időközben 1995. augusztus 26-án főzenekarként léptek fel a Donnington-i Monsters of Rock fesztiválon, ahol a Slayer, a Skid Row, a Therapy?,a Slashs Snakepit és a Corrosion of Conformity is fellépett. A következő stúdióalbum munkálatai 1995. májusában kezdődtek a Sausalito-i Record Plant Studios-ban. A producer Bob Rock, Hetfield, és Ulrich voltak, a felvételek pedig 1996. februárjáig tartottak. A dalokat Ulrich "Dungeon" névre keresztelt házi stúdiójában írták meg. A Load névre keresztelt album 1996. június 4-én jelent meg az Elektra Records kiadásában. A borító Andres Serrano Blood and Semen című alkotássorozatából készült el. A sorozat üveglapok közé nyomott ondó és vér keverékből készített alkotásokból áll. Ez első látásra egyáltalán nem észrevehető, sokan egész mást látnak a képeken. Zeneileg egy teljesen új irányba indultak el, mint a korábbi albumokon. A tempókból visszavettek, helyette egyszerűbb, bluesos hangvételű dalok születtek. Az albumon érezhető az akkori alternatív rock befolyása, mely egyfajta modern hangvételű rádiórock irányba terelte a zenekart. A korábbi metalhangzás már csak elvétve bukkant fel. A lemez igen megosztotta a rajongótábort, dicsérő kritikákkal inkább csak azok illették, akik ezzel az anyaggal ismerték meg az együttest. A régi metalrajongók számára teljes kiábrándulást okoztak, a kommersz, alternatív hangulatú rockdalok. Sokan megjegyezték, hogy a számok indokolatlanul hosszúra vannak elnyújtva.[91] Azok a rajongók viszont akik nem a korábbi albumok folytatását várták pozítivan viszonyulnak a lemezhez. Az album minden dalát D#-re hangolva játszották, Newsted pedig egyáltalán nem vett részt a dalok megírásában. A dalszövegekben erősebben megjelentek Hetfield személyes problémái, érzései, eltávolodva ezzel a korábban jellemző társadalmi és politikai témáktól. A Load a leghosszabb albumuk lett 78 perces játékidejével. A kritikusokat szintén megosztotta az új anyag, a Rolling Stone négy, míg az Allmusic kettő csillagot adott rá az ötből. Kereskedelmileg viszont továbbra is sikereket könyvelhettek el, miuán a Load a Billboard 200-on és az UK Albums Chart-on is az első helyre került. Amerikában 40 hétig tartotta pozícióját. Ezenkívűl vezette az ausztrál és finn listákat is,[92] és mára több mint 5 millió példányban kelt el az USA-ban.[93] A lemezről az Until It Sleeps, Aint My Bitch, Hero of the Day, Mama Said, King Nothing, Bleeding Me dalok jelentek meg kislemezen. Ezek közül a Hero of the Day és az Until It Sleeps első lett a "Mainstream Rock Tracks" listán. Az "Until it Sleeps" 1996-ban elnyerte a legjobb metalvideó díjat az MTV Video Music Awards-on[6]. Még ebben az évben az American Music Awards díjkiosztóján az Until it Sleeps a legjobb hard rock/metal dal, míg a Load album a legjobb hard rock/metal lemez kategóriában nyert. A Load fordulópont volt a zenekar megjelenésében is. Levágatták a hajukat, az albumok borítóira Anton Corbijn készített vitatott fényképeket: megbotránkoztató ruhákat viseltek, dohányoztak, konyakoztak, néha erőteljesen kisminkelve. Ezzel is próbálták a régi rajongókat visszacsábítani. Az együttes új megjelenése inkább hasonlított a U2ra, Depeche Modera, vagy a Red Hot Chili Peppersre. A régi rajongók felháborodását tovább fokozta az a híres fotó, melyen Hammett és Ulrich csókolózik egymással. Az új stílus és a hozzá tartozó körítés Hammett és Ulrich elképzeléseit tükrözte, ugyanis Hetfield kettejükkel szemben nem tudta érvényesíteni elképzeléseit[94], Newsted ötleteit pedig már korábban is figyelmen kívül hagyták. Hetfield elmondása szerint Newstedet és saját magát is idegesítette a sminkes, boás image, de a csapatjáték és viták elkerülése érdekében eltűrték társaik javaslatait.[95] 1996. június 4-én kezdetét vette a Poor Touring Me című koncertsorozatuk, mely amerikai és európai dátumokat foglalt magában, és 1997. május 28-án ért véget. A Load turnéjának 37 millió dolláros bevétele az év harmadik legsikeresebbje lett az Egyesült Államokban, a Rolling Stones és a U2 mögött.[96] Több alkalommal is a Korn lépett fel előttük. A február 22-én a Michigan-i "The Palace of Auburn Hills"-ben adott koncerten Ted Nugentel adták elő az énekes/gitáros Stranglehold dalát.[97] Az 1996-os Lollapalooza nevű alternatív rockfesztiválon főzenekarként léptek fel. Az eseményen a Soundgarden és a Ramones is fellépett. A Load stúdiómunkálatai során dupla albumnyi daluk született, így már 1997. november 18-án megjelent a következő albumuk a ReLoad. A 75 perces album felvételei ugyanúgy 1995. májusában kezdődtek a Record Plant Studios-ban. A Load felvételei és annak turnéja miatt azonban kénytelenek voltak szünetet tartani és csak 1996. júniusában, majd 1997. októberében befejezni a munkálatokat. A szintén Bob Rock producerrel készült albumot a Load egyenes folytatásának szánták, így az irányvonal továbbra is maradt az alteres, modern rockzene, ezúttal viszont több hard rock és metal témával. Ennek megfelelően a fogadtatása megint vegyes lett. Az Allmusic három, míg a Rolling Stone csak kettő csillagot adott rá. A régi rajongók többségének ugyanúgy csalódást okozott, mint az elődje. A csapat thrash metal rajongótáborát ezzel sikerült végképp elriasztani. A Metallica szerintük már nem metalt játszott és "eladták" magukat. A régi rajongók helyébe újak léptek, egyesek szerint a Load/Reload a legjobb albumuk. A borító szintén Andres Serrano Blood and Semen sorozatából származott. Ezentúl a sorozatból egy üveglapok közé nyomott vizelet és vér keverékből álló alkotást választottak, de sokan forgószélnek nézik a lemezen látható képet. A Reload szintén első lett a Billboard 200-on, az UK Album Chart-on pedig a 4. helyet szerezte meg. Azóta 4 millió példányban kelt el az Egyesült Államokban.[98] A Reload csakúgy mint az elődje több rádiós slágert is tartalmazott. A The Memory Remains, The Unforgiven II és Fuel dalok kislemezen is napvilágot láttak, melyek közül a The Unforgiven II vezette a Mainstream Rock Tracks listáját. Később a The Memory Remains dalt is kiadták, melyben Mick Jagger egykori barátnője, Marianne Faithfull is hallható.[99] 1997. decemberében felléptek az NBC Saturday Night Live műsorában, ahol a "Fuel" és a "The Memory Remains" dalokat adták elő. Utóbbit Marianne Faithfull közreműködésével.[100] Ezt követően kezdetét vette a Reload turnéja a Poor Re-Touring Me Tour. A körút 1998. április 2-án startolt és 1999. április 22-ig tartott, érintve Japánt, Ausztráliát, az Egyesült Államokat, Kanadát és pár európai országot. Az amerikai koncerteken a Days of the New alternatív rockegyüttes és Jerry Cantrell (Alice in Chains) voltak a vendégek. 1998. szeptemberében és októberében ismét stúdióba vonultak, hogy elkészítsenek egy feldolgozásalbumot. A Record Plant Studios-ban készülödő anyagnak Bob Rock mellett Mark Whitaker volt a producere, továbbá Ulrich és Hetfield. Az album dupla CD formátumban 1998. november 24-én jelent meg Garage Inc. címmel. Az anyagon olyan előadók feldolgozásai hallhatók, melyek nagy befolyást gyakoroltak a zenekarra. Az első CD-n Discharge, Diamond Head, Bob Seger, Nick Cave and the Bad Seeds, Misfits, Black Sabbath, Blue Öyster Cult, Thin Lizzy, Lynyrd Skynyrd dalok és egy 11 perces Mercyful Fate egyveleg kapott helyet. A második lemez 1984-től kezdve a Metallica kislemezek B-oldalain megjelent feldolgozásokat tartalmazza, valamint az addigra ritkasággá vált Garage Days Re-Revisited-et is. Ezenkívül erre is felkerültek újabb feldolgozások, többek között a Diamond Head, a Queen, Killing Joke, Sweet Savage, Motörhead zenekaroktól. Az album jó kritikákban részesült, az Allmusic és a Q magazinok 4 csillagot adtak rá, míg a Rolling Stone 4 és felet.[101] A Whiskey In The Jar feldolgozásáért Grammy díjat kaptak 2000-ben, "Best Hard Rock Performance" kategóriában. A Garage Inc. 2. lett a Billboard 200-as listáján[100][102] , és 5 millió darab kelt el belőle az USA-ban.[103] 1998. december 8-án megjelent egy Cunning Stunts című, kétórás VHS/DVD kiadvány, mely egy 1997-es Fort Worth-i koncertet tartalmaz. Az Elektra Entertainment gondozásában megjelent videó továbbá interjúkat, fótókat is tartalmaz. 1998. decemberében videót forgattak a Turn the Page című Bob Seger dalra[7], majd Hammett korházba került ahol vakbélműtétet hajtottak végre rajta.[104] 1999-ben újabb Grammy díjat kaptak a Better than You dalért "Best Metal Performance" kategóriában. 1997. március 7-én Willie Brown San Francisco polgármestere révén bekerültek a San Francisco-i Walk of Fame-be.[105] Az 1999. április 11 és 12-i Honolulu-i koncerteken a Monster Magnet lépett fel előttük. 1999. április 30-án újabb turné vette kezdetét, melynek a Garage Remains the Same Tour nevet adták, utalva a Led Zeppelin legendás The Song Remains the Same filmjére. A turné főleg Dél-Amerikára és Európára koncentrált, az Egyesült Államokban csak hét koncertet adtak. Április 30-án a Mexikó-i Foro Sol stadionban, a Pantera is fellépett előttük, a Monster Magnet mellett. Május 2-án a Kolumbia-i Bogotában a Darkness és a La Pestilencia zenekarok léptek fel előttük. Az ezt követő Brazil koncerteken a Sepultura volt az előzenekar, de a Rob Zombie és Marilyn Manson is fellépett volna előttük, de ők lemondták a koncerteket.[106] 1999. április 21-22-én felvették a San Francisco-i szimfónikusokkal közös 2 éjszakás előadásukat a Berkley Színházban Michael Kamen karmester közreműködésével. Két új dal is íródott az eseményre, a No Leaf Clover és a Human. Kamen korábban már dolgozott a Metallicával a Nothing Else Matters dalon, és akkor (1991-ben) is felvetette az ötletet, hogy dolgozzanak egy szimfónikus zenekarral. A két koncert felvétele S&M címmel 1999. november 23-án látott napvilágot 2 CD-n, videókazettán és DVD-n. A lemez produceri munkálatait Bob Rock, Hetfield, Ulrich és Michael Kamen látta el. Noha az albumon a Metallica számok klasszikus, nagyzenekari átiratai hallhatók, a domináns szerep azért a gitároknak, a dobnak, és természetesen Hetfield énekének jut. A felvételen a zenekar összes lemezéről játszanak, kivéve az elsőt, a Kill Em Allt. Az „S&M” rövidítésben az „S” betű a Symphonic szóra, az „M” pedig a zenekar nevére utal. Az albumon felhangzó The Call Of Ktulu dalért később, 2001-ben Grammy díjat nyertek "Best Rock Instrumental Performance" (Legjobb instrumentális előadás) kategóriában. Az album fogadtatása vegyes volt, főleg a kritikusok részéről. Az Allmusic és a Rolling Stone is 3 csillagot adott rá, csakúgy mint a Q magazin.[107][108] Az S&M a Billboard 200-on a 2. helyezett lett, mára pedig 5 millió példányban kelt el az Egyesült Államokban.[109] A DVD verzió szintén nagy sikert aratott, mely 6x-os platina lett.[110] A lemezen új dalként szereplő No Leaf Clover kislemezként is megjelent, mely első lett a Mainstream Rock Tracks-on, a Billboard Hot 100-on pedig a 74. 1999. május 21 és 22-én a Németország-i Rock Im Park illetve Rock Am Ring fesztiválokon léptek fel, a System of a Down, Fear Factory, Monster Magnet, Apocalyptica zenekarokkal. A koncerten a Biohazard tagjai is felléptek a Metallica előadása során, a Creeping Death dal alatt. Július 5-én Dublinban koncerteztek, ahol a Whiskey In The Jar előadása közben a Thin Lizzy egykori gitárosa Eric Bell is csatlakozott hozzájuk.[111] Július 10-én a "Big Day Out" rendezvény keretében Milton Keynes városában léptek fel, a 65.000 férőhelyes National Bowl-ban. Az eseményen a Sepultura, Marilyn Manson, Queens of the Stone Age, Ministry és a Placebo is fellépett. Július 24-én a Woodstock 1999 fesztiválon léptek fel 200.000 ember előtt, olyan zenekarokkal mint a Megadeth, Red Hot Chili Peppers, Korn, Limp Bizkit.[112] 1999. december 28-án kezdetét vette egy rövid M2K Mini Tour elnevezésű turné, mely 10 USA fellépést foglalt magában, és 2000. január 10-én ért véget. A körút vendégcsapatai a Kid Rock, a Creed és a Sevendust voltak. Napster botrány, St.Anger, Some Kind of Monster (2000–2005) [szerkesztés]2000-ben mutatták be a Mission: Impossible 2 című filmet, amihez a csapat írt egy betétdalt, az I Disappear-t. A számhoz videóklip is társult, ami a Metallica történetében a legdrágább költségvetésű videoklip volt [8]. Még be se fejezték a dalt, amikor annak egy demóváltozata elkezdett terjedni a Napster fájlcserélő hálózaton. Később felfedezték, hogy az összes addig kiadott számukat le lehet tölteni, ezért pert indítottak a Napster ellen, hogy tiltsa ki a hálózatából azt a 300 ezer felhasználót, akik Metallica dalokat cserélgettek egymás között. Végül 2001-ben peren kívüli egyezséget kötöttek és kitiltották a felhasználókat, akik ellen mint magánszemélyek ellen nem lépett fel az együttes. 2000. június 23-án kezdetét vette egy újabb amerikai Summer Sanitarium Tour elnevezésű turné, mely 2000. augusztus 9-én ért véget. A nyitózenekarok a Korn, a Kid Rock, System of a Down, és a Powerman 5000 voltak. Hetfield hátsérülése miatt kisebb szünetet iktattak be, majd augusztus 2-tól Dallas-ban folytatódott a turné, ahol a Corrosion Of Conformity is fellépett előttük. A turné 40 millió dollárt jövedelmezett.[113] Pár hónapnyi pihenő után, 2001. január 17-én Jason Newsted bejelentette távozását. Döntése hátterében, magánéleti, személyi és egészségügyi okokat jelölt meg, de távozásában nagy szerepet kaphattak korábbi sérelmei is. A zenekar többi tagja ugyanis egyáltalán nem vette figyelembe Newsted ötleteit, továbbá gyakran hozták megalázó helyzetekbe, heves vitákba. Ezek hátterében Cliff Burton halálának tragédiája áll, melyet nem tudtak teljes mértékben feldolgozni. Mivel a Metallicában nem élhette ki kreativitását, Newsted már 2000-ben létrehozta az Echobrain zenekart. Egy, a Playboyban megjelent interjúban Jason elmondta, hogy tervezi, hogy lemezt is készítsen az Echobrainnel, ami felbőszítette James Hetfieldet, aki úgy vélte, ezzel gyengítené a Metallicát. Többek között ez a vita is nagymértékben befolyásolta döntését. Később egy interjúban bevallotta, hogy amennyiben James Hetfield hívta volna, visszatért volna.[114] 2009-ben úgy nyilatkozott, hogy nem bánta meg a döntését: Így volt a legjobb mindenki számára. Egyszer sem gondoltam a visszatérésre, jól átgondoltam, amikor kiléptem. Nem volt könnyű döntés, de így kellett tennem. Mivel alaposan átgondoltam mindent, így soha nem néztem vissza. Ami történt, az már a múlt része.[115]” A Metallicából való távozását követően Ozzy Osbourne zenekarának, majd a kanadai Voivodnak lett a tagja. 2003-ban távozott Osbourne zenekarából is, és csak a Voivodra koncentrált. Mivel a banda tagjai művészneveken zenélnek, Newsted a Jasonic nevet választotta, amely egyébként saját kiadójának is a neve. Új basszusgitárosként szóba kerültek olyan nevek, mint Mike Inez (Alice in Chains, Ozzy), vagy Pete Way aki a legendás UFO hard rock együttes tagjaként vált ismertté. Az együttesen belüli hangulat már Newsted távozása előtt is egyre komorabb lett, távozása után viszont az együttes a feloszlás küszöbére került. A belső feszültségek, Newsted távozása, a megbeszéletlen problémák oda vezettek, hogy pszichológusok segítségével zenekari megbeszéléseket tartottak.[116] Ezt követően Hetfield rehabilitációs kezeléseken vett részt, több mint két hónapon át. A frontembernek az alkohol mellett a feldolgozatlan belső feszültségeivel is szembe kellett néznie, melyeket még a gyerekkorából cipelt magával. Ez az időszak az egyik legkritikusabb periódus volt az együttes történetében, melyet gyakorlatilag csak Ulrich és Hammett alkotott. A dobos és szólógitáros ekkor komolyan elgondolkoztak a befejezésről. Ebben az időszakban Joe Berlinger és Bruce Sinofsky filmrendezők, úgy döntöttek, hogy dokumentálják a készülődő album felvételeit. A film azonban csak pár évvel később, 2004-ben jelent meg. Több mint két év alatt, 1000 órányi felvétel került rögzítésre. 2001. decemberében Hetfield visszatért és elkezdtek dolgozni az új ötleteken. Ezt egy csendesebb időszak követte, mely alatt az együttes kezdett újra magára találni és készülődtek az új dalok. A bizonytalanság közepette, megjelent egy Classic Albums: Metallica – Metallica című DVD, mely a klasszikus Fekete Lemez elkészítésébe, felvételeibe enged bepillantást. 2002. májusában vonultak stúdióba rögzíteni következő albumukat. A felvételek 2003. áprilisában fejeződtek be, a lemez producere pedig az együttes mellett továbbra is Bob Rock volt. Még a felvételek kellős közepén nekiláttak megkeresni az új basszusgitárost. A meghallgatásokon részt vett Pepper Keenan (Corrosion of Conformity, Down), Twiggy Ramirez (A Perfect Circle, Marilyn Manson, Nine Inch Nails, Oasis stb), Scott Reeder (Kyuss), Eric Avery (Janes Addiction), Danny Lohner (Nine Inch Nails), Chris Wyse (The Cult, Ozzy) és Robert Trujillo is. Új basszusgitárosuknak végül Robert Trujillot választották, aki korábban a Suicidal Tendenciesben, és Ozzy Osbourne zenekarában is megfordult. Ő azonban még nem szerepelt a visszatérő lemezen, mivel a basszusrészeket a producer Bob Rock már korábban feljátszotta. A lemez St. Anger címmel, 2003. június 5-én jelent meg az Elektra és a Vertigo gondozásában. A rajongótábor megdöbbenésére visszakanyarodtak az 1980-as éveket jellemző, gyors, agresszív metal stílushoz. Ennek ellenére nem a Master of Puppets vagy a Ride The Ligthtning második része született meg, hanem egy korszerű, modern metal album, itt-ott groove-okkal megvadítva.[117] Az énektémák egyszerűre lettek véve, gitárszólók pedig egyáltalán nem kerültek fel a lemezre. Helyenként a Load/Reload éra is megidézésre került, a végeredmény azonban egyik korábbi albumukra sem hasonlított.[118] Az album hangzása is leegyszerűsödött, a gitárok demósan nyers hangszínen szólnak, a pergődob hangzása pedig erőtlenre sikeredett. Az album ugyanakkor tele van pontatlanságokkal, csúszásokkal, de ezeket szándékosan hagyták így, mivel Ulrich elmondása szerint egy spontán, feelinges, és dühös albumot akartak kiadni, melyben levezethetik az utóbbi évek felgyülemlett feszültségét.[119] Az albumot langyos fogadtatás érte, mind a rajongók, mind a kritikusok részéről. Főleg a gitárszólók hiánya, és a pergődob hangzása váltott ki negatív reakciókat, de a rajongók nagy részének maga a zene sem jött be. Az Allmusic 3, míg a Rolling Stone 2 és fél csillagot adott az albumra. Kevin Forest Moreau a Shakingthrough.net honlapon megjegyezte, hogy a gitárjáték túl monoton és középszintű, a dob erőtlen és fantáziátlan, az albumból áradó düh pedig céltalan.[120] Brent DiCrescenzo a Pitchfork Media munkatársa "tökéletes rendetlenségnek" nevezte az albumot,[121] a Blender magazin pedig a valaha született legszörnyűbb Bob Rock produkciónak. A St.Anger albumért 2004-ben Grammy díjat kaptak a "Legjobb metal teljesítmény" kategóriában. Ezenkívül a World Wrestling Entertainment SummerSlam 2003 hivatalos betétdalaként szerepelt a címadó szám, melyhez videóklippet is forgattak.[9] A St.Anger album 417.000 példányban kelt el megjelenése hetében[122] és első helyezett lett a Billboard 200-as listáján, az UK Albums Chart-on pedig a 3.[123][124] Ezenkívül további 9 országban volt listavezető. Ennek ellenére nem tudta a korábbi sikereket megismételni, az Egyesült Államokban csak 2 millió példányt adtak el belőle.[125] Ez nagyrészt annak is volt köszönhető, hogy az albumon nincsenek slágerdalok, vagy rádióba illő balladák. A lemezről négy dal jelent meg kislemezként: St. Anger, Frantic, The Unnamed Feeling és Some Kind of Monster. Ez utóbbi 37.000 példányban kelt el az első héten, és 37. lett a Billboard listáján. Az album kiadását egy nyári stadionturné követett, mely 2003. június 1-jén vette kezdetét a brit Download Festival-on. A turné előzenekarai a Linkin Park, a Limp Bizkit, a Mudvayne és a Deftones voltak. A körút folyamán az Egyesült Államokban, Kanadában, és európai fesztiválokon léptek fel. A koncertsorozat augusztus 29-én New York-ban ért véget. Pár hónap szünet után újra turnéra indultak, mely a Madly in Anger with the World Tour elnevezést kapta. A körút Japánban vette kezdetét 2003. november 6-án, és egészen 2004. november 28-ig tartott. A turné előzenekara a Godsmack volt, mely során Európában, Kanadában, és Ausztráliában léptek fel. A koncertsorozat szinte minden állomását rögzítették, melyeket a livemetallica.com-on árusítanak. Június 4-én a portugál Rock In Rio fesztiválon léptek fel, melyet 45 ország élőben is közvetített.[126] A 2004. június 6-i Download Festival-on Lars Ulrich nélkül léptek színpadra. A dobos a Portugáliából Angliába tartó magánrepülőgépén váratlanul rosszul lett, így a gép leszállt Németországban, ahol Ulrich egy kórházba került kivizsgálásra.[127] A koncerten a Slayer dobos Dave Lombardo, a Slipknot tag Joey Jordison, és Ulrich dobtechnikusa Flemming Larsen helyettesítette a dán zenészt. A Rolling Stone magazin tudósításai szerint a nyári turné bevétele 50 millió dollár volt.[128]
A Metallica egy 2003. június 22-i madridi fellépésén.
Miközben zajlott a turné, 2004. január 21-én megjelent DVD-n, az amerikai mozikban is bemutatott Some Kind of Monster című Metallica dokumentumfilm. A film preimerje a Sundance filmfesztiválon volt. A film Newsted kiválásától, a St.Anger album megjelenéséig követi nyomon az együttes mindennapi életét. Eredetileg csak a lemez készítését kívánták filmre venni, de a forgatás kezdete egybeesett Newsted kilépésével, ez pedig felszínre hozta az összes meglévő problémát. Ezt a folyamatot, a problémák leküzdését örökíti meg a film. Sok rajongó szerint merész húzás volt, a zenekar részéről, egy ilyen merész, nyílt és őszinte anyagot a világ elé tárni. A Metallica korábban mindig is az a csapat volt, amit totális egység jellemez, ahol megdönthetetlen az összhang. Ezt az illuziót rombolja le a film, miközben a feszültségek miértjére is választ ad. A produkcióban megszólal Newsted is, továbbá Dave Mustaine is látható, amint egy terápiás megbeszélésen tisztázza Ulrich-al a korábbi problémákat.[129] Ezen kívül itt is bevallja, hogy egész életét meghatározó teherként telepedett a lelkére, a Metallicából való kirugatása.[130] Mindeközben a film apró momentumokon keresztül a tagok magánéletébe is enged bepillantást. A mű végére érezhetően helyrerázódnak a dolgok, és mire a lemez elkészül egy átértékelt szemlélettel rendelkező, újra egységes csapat képe bontakozik ki a néző előtt. A film nagyrészt pozítiv kritikákban részesült, főleg az őszinteségét értékelték nagyra a rajongók. Még 2004 nyarán 20 évnyi együttműködés után megváltak az Elektra kiadótól és átszerződtek a Warnerhez. 2004. szeptemberének elején megjelent egy The Ultimate Tribute című Metallica dalokat tartalmazó feldolgozásalbum. A kiadványon a Motörhead, a Dark Angel, a Flotsam And Jetsam, és a Death Angel szerepel, további Helmet, Anthrax, Testamant, és Suicidal Tendencies muzsikusok mellett.[131] 2004. november 23-án napvilágot látott egy Metallica: Vinyl Box Set című box, mely az első négy stúdióalbum mellett, a Creeping Death kislemezt és a Garage Days Re-Revisited EP-t is magában foglalta. A kimerítő turnék után 2005 nagy részét pihenéssel töltötte a zenekar. Kirk Hammett egy vendégszóló erejéig felbukkant Carlos Santana 2005-ben megjelent All That I Am című albumán. 2005. november 13-án és 15-én San Francisco-ban, a "AT&T Park"-ban léptek fel a Rolling Stones különleges vendégeként.[132] Death Magnetic (2006–napjainkig) [szerkesztés]2006. elején már nekiláttak az új album megírásának, majd március 13-án kezdetét vette az |